Ainan Salsabiela nama anak sulung Ainan Tasneem

0
68
Advertisement

PENYANYI Ainan Tasneem memilih nama Ainan Salsabiela Mohamad Ariffudin untuk anak sulungnya yang dilahirkan pada 2 Mac lalu.

Menerusi entri terbaru di Instagram (IG), penyanyi yang popular menerusi lagu Aku Suka Kamu itu turut menjelaskan maksud di sebalik keindahan nama Salsabila.

“Assalamualaikum semua, nama saya Ainan Salsabiela Binti Mohamad Ariffudin.

“Maksud nama saya ialah ‘Mata Air di Syurga’, sama maksud lebih kurang dengan nama Ummi saya. Doakan saya menjadi anak yang solehah ya semua. 

“Indahnya nama ‘Salsabila’ ini adalah kerana ianya adalah mata air di syurga, yang akan diberikan kepada orang yang mendekatkan diri kepada Allah (muqarrabin), sedang para abrar (orang yang berbuat baik), maka Allah memberi mereka air yang diberi campuran kafur (air dingin yang baunya wangi) dan zanzabil (air halia yang segar dan wangi),” tulisnya.

BACA: Ainan Tasneem selamat lahirkan bayi perempuan
 

Assalamualaikum semua. Nama saya Ainan Salsabiela Binti Mohamad Ariffudin. Maksud nama saya ‘Mata Air di Syurga’, sama maksud lebih kurang dengan nama Ummi saya. Doakan saya menjadi anak yang solehah ya semua. ☺️ ———————————————————– Indahnya nama ‘Salsabila’ ini adalah kerana ianya adalah mata air di syurga, yang akan diberikan kepada orang yang mendekatkan diri kepada Allah (muqarrabin), sedang para abrar (orang yang berbuat baik), maka Allah memberi mereka air yang diberi campuran kafur (air dingin yang baunya wangi) dan zanzabil (air halia yang segar dan wangi). . وَيُسْقَوْنَ فِيهَا كَأْسًا كَانَ مِزَاجُهَا زَنجَبِيلًا “Dan mereka dalam Syurga itu, diberi minum sejenis minuman yang campurannya dari “Zanjabil”,” (Surah Al-Insan : ayat 17) . عَيْنًا فِيهَا تُسَمَّىٰ سَلْسَبِيلً “Iaitu sebuah mata air dalam Syurga, yang disebutkan sifatnya sebagai “Salsabil”.” (Surah Al-Insan : ayat 18) . “Sungai di syurga adalah sesuatu yang pasti, ia terus mengalir dan tidak pernah berhenti, terletak di bawah ghuraf (mahligai), istana-istana dan taman-taman penghuni syurga. Sungai-sungai tersebut berupa sungai madu, sungai khamar yang tidak memabukkan, sungai susu dan sungai air jernih yang tidak berubah rasanya. Sungai-sungai syurga memancar dari bahagian atas syurga, kemudian mengalir turun ke bawah menuju kesemua tingkatan-tingkatan syurga seperti tersebut di dalam hadis yang bermaksud ; “Sesungguhnya Firdaus itulah tempat terbaik dan tertinggi darjatnya. Di atas Firdaus terdapat “Arasy Allah, dan dari situ mengalir sungai-sungai syurga.” (HR. Bukhari) . (Bedung from @webbitz

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here