Hari Pers Indonesia 2018 himpun 6,000 pengamal media

0
74
Advertisement

PADANG: Berapa agaknya jumlah media di Indonesia, negara berpenduduk lebih 260 juta orang itu? 47,000 media!

Anggota Dewan Kehormat Persatuan Wartawan Indonesia (PWI), Asro Kamal Rokan berkata jumlah itu menjadikan Indonesia sebagai negara paling banyak jumlah media di dunia.

Asro berkata sebanyak 47,000 media direkodkan setakat ini dan 44,300 daripadanya adalah media dalam talian yang pesat bercambah di seluruh wilayah dan pelusuk Indonesia.

Bagaimanapun, daripada 44,300 media dalam talian itu, hanya  2,000 sahaja yang berdaftar dengan PWI dan Dewan Pers Indonesia, kata Asro yang juga bekas Pemimpin Umum agensi berita ANTARA.

Industri media di Indonesia bermula pada 1937 menerusi penubuhan agensi berita ANTARA pada 13 Dis 1937, dan media di negara jajahan Belanda itu terus berkembang dan bercambah dalam menyalurkan aspirasi rakyat membangkitkan perjuangan kemerdekaan dan pengisian kemerdekaan. 

Simbolik kepada penghargaan itu, tanggal 9 Feb diumumkan sebagai Hari Pers Nasional (HPN) oleh Presiden Indonesia ketika itu, Presiden Soeharto pada 1985.

Menurut laman web rasmi HPN, sambutan yang didukung komponen media dan pemerintah itu diadakan secara bergantian di kota-kota di Indonesia, bagi membolehkan para peneraju media massa berhimpun dan membentangkan pelbagai usul berkaitan kepentingan mereka dan negara, selain turut diadakan pameran, konvensyen, majlis anugerah, program bakti sosial dan program hiburan.

Bagi 2018, HPN diadakan di Padang, Sumatera Barat, menghimpunkan lebih 6,000 para pengamal media dari seluruh Indonesia yang dijadual dirasmikan Presiden Indonesia Joko Widodo.

HPN 2018 dianjurkan bersama pengamal media di Indonesia yang terdiri daripada PWI, Dewan Pers Indonesia, Serikat Penerbit Surat Kabar (SPS), Asosiasi Televisi Swasta Indonesia (ATVSI), Asosiasi Televisi Lokal Indonesia (ATVLI), Persatuan Radio Siaran Swasta Nasional Indonesia (PRSSNI), dan Persatuan Perusahaan Periklanan Indonesia (PPPI).

Peneraju media Malaysia menerusi Ikatan Setiakawan Wartawan Malaysia-Indonesia (Iswami) yang diterajui Pengurus Besar Bernama, Datuk Zulkefli Salleh, turut diundang ke sambutan HPN itu.

Menteri  Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Salleh Said Keruak dan Duta Besar Malaysia di Indonesia, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim turut diundang ke HPN 2018. — Bernama

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here