Langkah terakhir Ronaldo rangkul Piala Dunia

0
477
Advertisement



CRISTIANO Ronaldo akan memulakan usaha baharu atau langkah terakhir untuk mendapatkan pingat Piala Dunia apabila juara Eropah, Portugal akan berdepan jiran, Sepanyol pada perlawanan pembukaan Piala Dunia, di sini, awal pagi Sabtu nanti.

Pemain berusia 33 tahun itu akan berdepan enam rakan sepasukan Real Madrid ketika Sepanyol berusaha mengurangkan tekanan kejutan pemecatan jurulatih, Julen Lopetegui berikutan pengumuman dia akan mengambil alih tugasan di Bernabeu bulan depan.

Ronaldo kini fokus kepada Piala Dunia, kejuaraan major tunggal yang masih belum dimilikinya.

Amat sukar menjadikan Portugal sebagai sebuah pasukan pilihan memenangi trofi itu walaupun dengan kehadiran Ronaldo, namun mereka berada di Russia sebagai juara Eropah selepas mengejutkan Perancis di laman sendiri dua tahun lalu.

Ronaldo kini berusia 33 tahun, masih berada dalam keadaan fizikal menakjubkan dan pemenang Ballon d’Or. Dia mungkin boleh bermain selama mungkin tetapi amat sukar membayangkan dia akan kembali ke Piala Dunia di Qatar pada 2022.

Jika dia mahukan pingat kemenangan Piala Dunia, ini adalah masa yang sesuai, dan tiada yang lebih baik selain memulakannya dengan membawa inspirasi kejayaan Portugal mengatasi jiran mereka dan meletakkan pasukan di tempat terbaik Kumpulan B.

“Sudah pasti Cristiano Ronaldo ialah pemain terbaik dunia pada ketika ini dan dia akan menjadi pemain terbaik pada Piala Dunia ini. Tiada perkataan yang boleh menggambarkannya,” kata rakan sepasukan, Joao Mario di pangkalan Portugal dekat Moscow minggu ini.

Ronaldo turut bermain pada kali terakhir Portugal menewaskan pencabar utama itu dalam kejohanan major, menang 1-0 dan menyingkirkan Sepanyol pada peringkat kumpulan Euro 2004.

Dia ketika itu berusia 19 tahun dan kini menjadi penjaring terbanyak negara itu dengan 81 gol antarabangsa.

Dia baharu saja memperoleh kaps ke-150 ketika saingan persahabatan menentang Algeria namun masih gagal mengulangi prestasi hebatnya di kelab kepada kejohanan utama.

Dia hanya bertahan 25 minit sebelum cedera pada final Euro 2016 dan melihat dari tepi padang gol masa tambahan Eder yang mengejutkan Perancis.

Pada Piala Dunia, setakat ini Ronaldo hanya menjaringkan tiga gol dalam tiga kejohanan: penalti berdepan Iran pada 2006; satu gol bertemu Korea Utara pada 2010, dan satu lagi ketika berdepan Ghana pada 2014.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here